שיעור 3 ניהול ידע
בשיעור זה התמקנו בנושא מעגלי ידע.
מעגלי ידע הם התהליך שהמידע עובר על מנת להפוך לנכס ארגוני כמו כן אין הסכמה על התהליך המתרחש.
קיימים חמישה מעגלי ידע:
Wiig (1993),
McElroy (1999)
,Rollet (2003),
Bukowitz &
Williams (2000)
,Meyer & Zack
(1996)
להלן פירוט על כל אחד מהמעגלים:
מעגל (1996) Meyer & Zack
יישום של מעגלי מוצר פיזיים למוצרי מידע -הדגשת הרעיון של תהליכים מוסיפי ערך הדרושים למינוף ידע
בסיס נתונים (ידע שנוצר) ==> מיצוי מגמות (תהליכי אריזה מחדש)
- מודיעין עסקי נאסף בכדי לארוז מחדש נותנים גולמיים למידע משמעותי וודאי בכל ערך מידי למשתמשים
ניהול ידע הוא כמו בית זיקוק ומורכב ממספר שלבים:
איסוף הידע---> עלות , אמינות, בקרה ,רלוונטיות
זיקוק--> ניתוחים סטטיסטים, סטנדרטיזציה
אכסון--> דיגיטלי או פיזי
להפיץ--> שיטה, תזמון , תדירות
להציג
מעגל (Bukowitz & Williams (2000
קיימים שני מעגלים:
- טקטי טווח קצר-
- אסיפה, שימוש למידה ותרומה של ידע חדש
- קבלה--> חיפוש המידע הנדרש לקבלת החלטה, פתרון בעיות או חדשנות
- שימוש --> שילוב המידע בדרך חדשה ומעניינת כך שתקדם חדשנות ארגונית
- למידה--> תהליך פורמלי של למידה מניסיון כדרך ליצירת יתרון תחרותי.
- תרומה--> הפקת ידע חדש ע"י העובד והחזרתו למערכת.
- אסטרטגי טווח ארוך-
- הערכת הידע הקיים: שימור מכירה או היפטרות מידע קיים.
- הערכה--> הערכת ההון האינטרלקטואלי (מה ידע טוב,מה לא טוב, כמה הוא שווה)
- בניה ותמיכה--> מבטיח שההון האינטלקטואלי עתידי בארגון ישמרו אותו חי ותחרותי.
- הסרה--> על הארגון להיפטר מנכסי ידע לא מניבים (רישום פטנטים)
מעגל (Wiig (1996
על מנת להצליח כל ארגון צריך:
עסק- מוצרים או שירותים ( את אלו ימכור ללקוחותיו)
לקוחות- שירכשו את מוצריו או שירותיו
משאבים- אנשעם, הון מתקנים
בניית ידע--> למידה מנסיון אישי
אחזקת המידע -->באמצעות אנשים
יאגם (pool) אותו במערכת מידע,- סיור מוחות
שימוש במיד--> ישלב אותו בתהליך העבודה
מעגל (McElroy (1999
Double loop learning- הלמידה מתבצעת ע"י קבלת משוב תמידי מהסביבה.
Single loop learning- למידה ללא משוב מהסביבה.
הייחוד במעגל זה הוא ההשפעה של הסביבה על עיבוד ידע. הוא היחיד שמערב משוב מהסביבה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה