שיעור 3 ניהול ידע

בשיעור זה התמקנו בנושא מעגלי ידע.

מעגלי ידע הם התהליך שהמידע עובר על מנת להפוך לנכס ארגוני כמו כן אין הסכמה על התהליך המתרחש.

קיימים חמישה מעגלי ידע:
Wiig (1993), 
McElroy (1999) 
,Rollet (2003), 
Bukowitz & Williams (2000) 
,Meyer & Zack (1996)


להלן  פירוט על כל אחד מהמעגלים:

מעגל  (1996) Meyer & Zack


יישום של מעגלי מוצר פיזיים למוצרי מידע -הדגשת הרעיון של תהליכים מוסיפי ערך הדרושים למינוף ידע 

בסיס נתונים (ידע שנוצר) ==> מיצוי מגמות (תהליכי אריזה מחדש)
  • מודיעין עסקי נאסף בכדי לארוז מחדש נותנים גולמיים למידע משמעותי וודאי בכל ערך מידי למשתמשים

ניהול ידע הוא כמו בית זיקוק ומורכב ממספר שלבים:

איסוף הידע---> עלות , אמינות, בקרה ,רלוונטיות
זיקוק--> ניתוחים סטטיסטים, סטנדרטיזציה
אכסון--> דיגיטלי או פיזי
 להפיץ--> שיטה, תזמון , תדירות
להציג



מעגל (Bukowitz & Williams (2000

קיימים שני מעגלים:
  • טקטי טווח קצר
  • אסיפה, שימוש למידה ותרומה של ידע חדש
    • קבלה--> חיפוש המידע הנדרש לקבלת החלטה, פתרון בעיות או חדשנות
    • שימוש --> שילוב המידע בדרך חדשה ומעניינת כך שתקדם חדשנות ארגונית
    • למידה--> תהליך פורמלי של למידה מניסיון כדרך ליצירת יתרון תחרותי.
    • תרומה--> הפקת ידע חדש ע"י העובד והחזרתו למערכת.
  • אסטרטגי טווח ארוך-
  •  הערכת הידע הקיים: שימור מכירה או היפטרות מידע קיים.
    • הערכה--> הערכת ההון האינטרלקטואלי (מה ידע טוב,מה לא טוב, כמה הוא שווה)
    • בניה ותמיכה--> מבטיח שההון האינטלקטואלי עתידי בארגון ישמרו אותו חי ותחרותי.
    • הסרה--> על הארגון להיפטר מנכסי ידע לא מניבים (רישום פטנטים)







מעגל (Wiig (1996

על מנת להצליח כל ארגון צריך:
 עסק-  מוצרים או שירותים ( את אלו ימכור ללקוחותיו)
לקוחות- שירכשו את מוצריו או שירותיו
משאבים- אנשעם, הון מתקנים

בניית ידע--> למידה מנסיון אישי 
אחזקת המידע  -->באמצעות אנשים
יאגם (pool) אותו במערכת מידע,- סיור מוחות
 שימוש במיד--> ישלב אותו בתהליך העבודה


 

מעגל (McElroy (1999

Double loop learning- הלמידה מתבצעת ע"י קבלת משוב תמידי מהסביבה.
Single loop learning- למידה ללא משוב מהסביבה.
הייחוד במעגל זה הוא ההשפעה של הסביבה על עיבוד ידע. הוא היחיד שמערב משוב מהסביבה.




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה