שיעור 4

פתחנו שיעור זה עם אתר יד ושם. ליד ושם יש כרגע 4pb של מידע. Pשווה ערך ל1000T .
יד ושם עושים מאמץ גדול לשמר את הידע.

ליד ושם קיימת מערכת שבה אתה מכניס שם של אדם והיא מראה לך את כל אלו ששמם דומה שנרצחו בשואה. מערכת זו מתבססת על צליל. לפי הצליל של השם היא מביאה שמות נוספים שדומים. 

באתר יש מפה גיאוגרפית שמראה את המסע של האדם שנרצח. מהמקום ששהה בו בזמן המלחמה עד מקום מותו. 
כמו כן ישנם דפי עד. המערכת יוצרת מהדפי עד עצי משפחה. 
יש שימוש של מאש אפ במערכת איחוד של מידע ממקורות שונים.
בכל הארכיון הקבצים נשמרים בפורמט pdf/a .

הנושא המרכזי של השיעור היה כלכלת הידע.
ידע לא מתומחר לפי המחסור. אלא דווקא ספר שכולם רוצים לצרוך לדוגמא שווה יותר.
ידע לא נגמר כאשר צורכים אותו ולכן זה מקשה על כלכלתו.

מוצר ידע הוא מוצר חוויתי ולכן יש כל כך הרבה מערכות המלצה. אחד המקומות המדהימים מבחינת מערכות ההמלצה שלו הוא אתר אמזון.

אתר אמזון יודע מה להמליץ למשתמש. הוא מראה ספרים שאולי יעניינו אותו לפי ספרים אחרים שקנה באתר.

Lookinside של אתר אמזון מאפשר לדפדף בתוך הספר שאתה רוצה לקנות. לעיין במספר עמודים. מכיוון שמספר או מגזין הוא מוצר חוויתי פיצר זה מעודד קניה.

אמזון הייתה חלוצה בתחום זה (lookinside) והרבה אתרי קניות אחרים העתיקו ממנו פיצר זה.

כמו כן מראה במה לקוחות שהסתכלו במוצר שלי הסתכלו אחרי.

אמזון עשתה מהפכה בעולם הדיגיטלי. המהפכה נבעה מתופעה שקוראים לה הזנב הארוך. שמתארת התפלגות אקספוננצילית.
הזנב של אמזון הוא הספרים שכמעט אף אחד לא קנה.

50 אחוז מספרים שאמזון מציעה אין לה אותם במלאי.בזמן ביצוע ההזמנה הם פונים לספק.

למידע יש עלויות שכפול והפצה אפסיות.
אך החסרון הוא שיש קושי במניעת העתקה של מידע.

נושא נוסף הוא הפרטיות. אתרים כמו פייסבוק וגוגל נותנים שירותים "חינמיים" אך הם עולים לנו בפרטיות. כאשר אנחנו נרשמים לgmail אנחנו מקבלים מייל בחינם אך נותנים לגוגל את כל הפרטים שלנו ואת התכתבויות שלנו.









תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה